Dotacje celowe
Zgodnie z art. 371 pkt. 3 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2023, poz.742) w formie dotacji celowej przyznaje się środki finansowe na inwestycje związane z działalnością naukową oraz inwestycje budowlane.
Inwestycje związane z działalnością naukową
Finansowanie inwestycji związanych z działalnością naukową obejmuje:
- inwestycje dotyczące aparatury naukowo-badawczej oraz infrastruktury informatycznej, o wartości przekraczającej 500 000 zł (zakup, wytworzenie lub rozbudowa),
- inwestycje budowlane.
Przy przyznawaniu środków finansowych na inwestycje związane z działalnością naukową, uwzględnia się w szczególności:
- poziom naukowy prac lub zadań i ich znaczenie dla rozwoju nauki,
- praktyczna użyteczność wyników prac lub zadań oraz ich znaczenie dla rozwoju innowacyjności i gospodarki,
- znaczenie realizacji prac lub zadań dla rozwoju międzynarodowej współpracy w zakresie nauki i techniki,
- możliwość współfinansowania przewidzianych do realizacji prac lub zadań z innych źródeł,
- wpis na Polską Mapę Infrastruktury Badawczej.
Kryteria przyznawania środków finansowych
- zasadność wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania do realizacji planowanych prac lub zadań,
- możliwość wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania przez inne podmioty w związku z jej planowanym udostępnianiem lub w ramach współpracy wnioskodawcy z tymi podmiotami,
- przygotowanie wnioskodawcy do realizacji inwestycji i użytkowania infrastruktury przewidzianej do finansowania,
- prawidłowość wykorzystania i rozliczania wcześniej przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
Wnioski
Obligatoryjne elementy wniosku:
- ;
- rodzaj inwestycji;
- nazwę i lokalizację inwestycji;
- zakres rzeczowy i opis inwestycji, obejmujące w przypadku inwestycji, o której mowa w art. 373 ust. 3 pkt 1 ustawy, wskazanie, czy dotyczy ona zakupu, wytworzenia czy rozbudowy aparatury naukowo-badawczej albo infrastruktury informatycznej;
- wnioskowaną wysokość środków finansowych na realizację inwestycji;
- harmonogram rzeczowo-finansowy inwestycji;
- źródła finansowania inwestycji, w tym wielkość środków własnych wnioskodawcy;
- uzasadnienie celowości realizacji inwestycji, a w przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową – także jej znaczenia dla rozwoju nauki, innowacyjności i gospodarki wraz ze wskazaniem prac lub zadań, które będą realizowane przy wykorzystaniu finansowanej infrastruktury;
- dodatkowo do wniosku obejmującego finansowanie rozbudowy aparatury naukowo-badawczej lub infrastruktury informatycznej, dołącza się oświadczenie o wartości aparatury;
Sposób przygotowania wniosków:
Należy:
• zalogować się w systemie OSF jako Redaktor wniosku,
• wybrać moduł : nowy wniosek Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i dany wniosek
• dodać jako „redaktora pomocniczego” w systemie OSF panią Joannę Gruszkę poprzez login j.gruszka
• uzupełnić wniosek
• w zakładce „elektroniczna wysyłka” wybrać opcję „Podpis cyfrowy” (należy wówczas pobrać z systemu ZSUN/OSF plik zawierający część A wniosku z podpisem elektronicznym ZSUN/OSF)
Termin składania wniosków:
- Zespół ds. Nauki – do dnia 15 lipca 2024 r.
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego - do dnia 31 lipca, roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na realizację inwestycji mają zostać przyznane
Procedura składania wniosków:
Zgodnie z Zarządzeniem nr 21/2022 Rektora PW z dnia 17 marca 2022 r. należy przygotować – Kartę projektu inwestycyjnego https://www.bip.pw.edu.pl/Wewnetrzne-akty-prawne/Dokumenty-Rektora-PW/Zarzadzenia-Rektora/2022/Zarzadzenie-nr-21-2022-Rektora-PW-z-dnia-17-03-2022
, zawierającą skrócone informacje o projekcie inwestycyjnym –którą należy przesłać do Zespołu ds. Nauki na adres joanna.gruszka@pw.edu.pl do 30 czerwca 2024 r.,
natomiast do dnia 15 lipca 2024 r. należy przesłać w wersji elektronicznej na adres joanna.gruszka@pw.edu.pl :
- plik pdf części A wniosku bez parafek,
- skan całości wniosku parafowany przez Dziekana Wydziału oraz w części finansowej przez pełnomocnika Kwestora.
W przypadku dokumentacji parafowanej przez osoby niebędące kierownikami jednostki, do przesyłanej dokumentacji należy dołączyć skan pełnomocnictwa.
Po akceptacji wniosku przez Kwestor i Rektora PW, Zespół ds. Nauki przekaże podpisany elektronicznie wniosek redaktorowi głównemu, w celu dołączenia pliku w systemie OSF i wysłania do Ministerstwa.
Przyznane środki finansowe na realizację inwestycji związanych z działalnością naukową przekazywane są na podstawie umowy dotacyjnej. W terminie 30 dni od dnia doręczenia informacji o przyznaniu środków finansowych na realizację inwestycji podmiot, któremu środki te zostały przyznane, składa w urzędzie obsługującym ministra albo ministra nadzorującego 3 egzemplarze umowy dotacyjnej podpisanej przez uprawnione osoby oraz harmonogram płatności. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa powyżej, uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy dotacyjnej i z przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji. Środki finansowe na realizację inwestycji mogą być przekazywane jednorazowo albo w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności.
Raporty
Obligatoryjne elementy raportu rocznego:
- nazwa podmiotu, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane;
- numer umowy dotacyjnej;
- informacja o pracach lub zadaniach zrealizowanych w okresie objętym raportem;
- informacja o wydatkach poniesionych na realizację prac lub zadań w okresie objętym raportem.
Obligatoryjne elementy raportu końcowego:
- nazwa podmiotu, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane;
- nazwa inwestycji;
- numer umowy dotacyjnej;
- informacja o pracach lub zadaniach zrealizowanych w okresie objętym raportem;
- informacja o wydatkach poniesionych na realizację prac lub zadań w okresie objętym raportem
- porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczęciu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji;
- analiza różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1, wraz z uzasadnieniem.
Niezłożenie raportu końcowego stanowi podstawę do żądania przez ministra albo ministra nadzorującego zwrotu przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
TERMINY SKŁADANIA RAPORTÓW:
- raport roczny : do 28 lutego roku następującego po roku, na który środki finansowe zostały przyznane,
- raport końcowy: w terminie 60 dni od dnia, w którym została uregulowana ostatnia płatność związana z finansowaniem inwestycji
Podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, zobowiązany jest do złożenia raportu z wykorzystania środków finansowych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.
Procedura złożenia raportu
We wskazanym terminie wnioskodawcę zobowiązuje się do złożenia raportu wygenerowanego z systemu OSF. Redaktor wniosku po zalogowaniu się do systemu i otwarciu wniosku, który otrzymał finansowanie, będzie mógł dokonać rozliczenia w zakładce „Raport”. Należy pobrać plik raportu (w pliku znajdują się dwa raporty - roczny i końcowy, należy wybrać właściwy), uzupełnić go i zapisać w formacie PDF (uwaga – w postaci umożliwiającej kopiowanie tekstu, tj. niedopuszczalne są skany). Tak przygotowany plik należy załączyć ponownie w systemie OSF.
Dokumenty, które należy przekazać do Zespołu ds. Nauki:
- skan raportu parafowany przez Dziekana wydziału oraz pełnomocnika Kwestora,
- raport w pliku pdf bez parafek.
Po akceptacji raportu przez Kwestor i Rektora PW, Zespół ds. Nauki poinformuje jednostki naukowe o możliwości wysłania raportu elektronicznie.